Stage met maatschappelijke koers

‘Service Design en Design Thinking’, termen die je misschien wel vaker voorbij ziet komen, maar waarvan je eigenlijk niet zo goed weet wat ze betekenen. Dat dacht zevendejaars Jansbrugger Rosa Storm (oud-president 2015 – 2016) ook. Na een half jaar stage bij Zeewaardig Service Design in Rotterdam is ze bij het bureau blijven hangen om meer maatschappelijke problemen te helpen oplossen.

Als Rosa over haar stage vertelt valt meteen op hoe enthousiast ze er over is. “Zeewaardig Service Design heeft een hele hechte werksfeer, want het is een relatief jong bedrijf met zes werknemers. Ik wilde er graag zien wat service design nou echt is en hoe het in de praktijk werkt.” 

In tegenstelling tot consultancy, wat meer inhoudelijk advies op maat maakt, probeert service design maatschappelijke problemen op te breken in kleine stukjes en samen met alle partijen tot een resultaat te komen. “Zo hebben we samen met bewoners en ambtenaren in Amsterdam gezocht naar een oplossing om werkloosheid te verminderen. Daar kwam onder andere het organiseren van een voetbaltoernooi als oplossing uit om werkzoekenden en werkgevers te verbinden. Het was leuk om beide partijen op deze manier samen te laten komen en zo na te laten denken.”                                                                                                          

“Mijn mening als stagiair werd snel serieus genomen,” zegt Rosa, en bij toeval kwam ze er tijdens haar sollicitatie achter dat de eigenaar van Zeewaardig, Bjørn van Raaij, oud-lid is van Sint Jansbrug (Plunk). Later aan de telefoon vertelt hij dat het leuk was om te praten over Sint Jansbrug met iemand die hij toen nog niet kende. “Ik denk dat leden van Sint Jansbrug over het algemeen goed bij Zeewaardig zouden passen, vanwege een open en relaxte blik op dingen,” vertelt Bjørn, “een stagiair is eigenlijk al een professional, hij of zij moet alleen nog afstuderen. Ze komen met nieuwe kennis bij ons, dus vanaf het begin draaien ze volledig mee.”

“Zeewaardig dankt zijn naam aan het feit dat bedrijven soms hun veilige haven uit willen varen en daar Zeewaardig bij moeten zijn. Het past ook bij de havenstad Rotterdam die onze thuishaven is,” legt Bjørn uit. Er worden veel (woord)grapjes over gemaakt, zoals het welkomstdocument dat ‘Welkom aan boord’ heet. In hun vorige kerstkaart wenste ze iedereen een goede vangst.

“Een ander tof project waaraan ik heb gewerkt was in Flevoland, waar de provincie aangaf dat de Flevolandse cultuur op VMBO-scholen wel wat meer naar voren mocht komen,” vertelt Rosa. “De jongeren leerden er weinig over, waardoor ze dachten dat het er niet was.” Samen met zes scholen ontwikkelde Zeewaardig een cultuurleerlijn met onder andere een excursie naar een Flevolands schilder en een sport en cultuurdag. Rosa: “Het was super om kinderen zo enthousiast over cultuur te krijgen. Het beviel alle partijen zo goed, dat de scholen nu bezig zijn met een nieuw project met dezelfde mensen en nu zelf service design gaan toepassen.”

Ook is het aantal LinkedIn volgers van Zeewaardig verdubbeld dankzij een nieuwe communicatiestrategie van Rosa waarin ze regelmatiger posts over hun projecten online zette met goede foto’s. Bjørn vertelt dat het fijn was om iemand met de tijd en kennis daarop te zetten,  Rosa is ook erg blij met nieuwe foto’s voor haar portfolio.

Toen ze een nieuwe stagiair in mocht werken na haar eerste maand, bleek dat ze in die korte tijd toch erg veel geleerd had. “Het was erg leuk zo buiten de bubbel van de universiteit te kijken. Ik zou graag mijn blik ook nog willen verbreden bij een ander bedrijf.”

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit bericht. Ben jij de eerste?

Praat zelf mee